Musellem İslami İlimler Forumuna Hoş Geldiniz

Musellem İslami İlimler Forumu

Gönderen Konu: İMAM ŞAFİÎ’NİN HADİSLERİN TAMAMINI REDDEDEN BİRİYLE KONUŞMASI - 1  (Okunma sayısı 296 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Mayıs 08, 2018, 02:48:50 ÖS
  • Administrator
  • Tecrübeli Üye
  • *****
  • İleti: 257
  • Teşekkür: 8
  • Müsellem Forumları
    • Profili Görüntüle
İMAM ŞAFİÎ’NİN HADİSLERİN TAMAMINI REDDEDEN BİRİYLE KONUŞMASI - 1

İmam Şafiî (rh.a): Hadislerin tamamını reddeden grubun fikirlerine (mezhebine) vâkıf olduğu ifade edilen birisi bana şöyle dedi: Bana öyle bir umûmî mânâ taşıyan ifade söyle ki ondan husûsî mana kastedildiği Kur’ân’da açıklanmamış olsun.

Şâfiî: Allah namazı farz kılmıştır. Bunu insanların tamamına emredilmiş bir şey olarak görmüyor musun?

Muârız: Elbette ki insanların tamamına farz kılındığını düşünüyorum.

Şâfiî: Ama hayız halindeki kadınların bu hükmün dışında olduğu kanaatindesin, öyle değil mi? (1)

Muârız: Evet.

Şâfiî: Zekâtında bütün malları kapsadığını görüyorsun, ama bazı malların bundan istisna edildiğini bilmektesin, değil mi? (2)

Muarız: Elbette.

Şafiî: Ana babaya vasiyet ile ilgili hükmün, miras ayetiyle neshedildiğini düşünüyorsun, öyle değil mi?

Muârız: Evet.

Şâfiî: Baba ve anne için miras ile ilgili hükümler umûmî bir nitelik taşımaktadır. Bu arada Müslümanlar sünnete dayanarak kâfirin mü’mine (3), kölenin hür olan kişiye ve katilin katlettiği kişiye (4) mirasçı olmasını kabul etmezler (5).

Muarız: Evet, bunların bir kısmı hakkında bizler de aynı şekilde düşünmekteyiz.

Şâfiî: Sîzleri böyle düşünmeye sevkeden nedir?

Muârız: Sünnet. Zira bu konularda Kur’ân-ı Kerim’de bir nas bulunmamaktadır.

Şâfiî: Allah’ın Kur’ân-ı Kerim’de Resûlullah’a itaati emrettiği ve ona Kur’ân’ın âmm, hâss, nâsih ve mensûh niteliklerini açıklama yetkisi verdiği artık ortaya çıkmış bulunmaktadır.

Muârız: Evet. Ben hep bunun aksini savunurdum. Ta ki bu fikrin yanlışlığı ortaya çıkıncaya kadar.

İktibas: İmam Şafii. Sünnet Müdafaası. Çev: İshak Emin Aktepe. Polen Yayınları. İstanbul 2007. s. 25-6..

Dipnotlar:
1.   Hayızlı kadınların namaz kılmayıp, oruç tutmayacakları; ancak hayız sonrasında oruçlarını kaza ederken namazlarını kaza etmeyecekleri sünnet ile sabittir (Buhârî, Hayız 20; Müslim, Hayız 69; Ebû Dâvud, Tahâre 105).
2.   İmam Şâfiî er-Risâle’de şöyle der: “Allah şöyle buyurmuştur: “Onların mallarından kendilerini temizleyip arıtacak bir sadaka al" (et-Tevbe (9), 103). Bu ayetin kapsamına bütün mallar girmektedir. Ancak bazı malların ayetin kapsamına dâhil iken başka bazı malların bunun dışında olması da muhtemeldir. Sünnet bütün mallardan değil, sadece bir kısmından zekât vermek gerektiğini göstermiştir. Mallar çeşit çeşittir. Mesela hayvanlar vardır. Resûlullah özellikle deve ve koyundan zekât almış, bize ulaştığına göre sığırdan da zekât alınmasını emretmiştir. Başka hayvanlardan bahsetmemiştir. Zekâta tabi hayvanların zekâtını da farklı sayılarda belirlemiştir. (...) At, eşek ve katır gibi hayvanlardan ise zekât almamıştır. (...) Toprak mahsulleri ile ağaçlara gelince, Hz. Peygamber hurma ve üzümden tahmini olarak zekât almıştır. (...) Bunlar yağmur ve akarsu ile sulanmışlarsa öşür, büyük kovalarla sulanmışsa öşrün yarısını almıştır. (...) Ceviz, badem, incir ve benzerlerinden ise zekât almamıştır. (...) Hz. Peygamber, gümüşten zekât alınmasını emretmiş; kendisinden sonra Müslümanlar altından da zekât almışlardır. (...) Bakır, demir ve kurşundan ise zekât almamıştır. Yakut ve zeberced, altın ve gümüşten daha pahalı olmasına rağmen Hz. Peygamber bunlardan da zekât almamıştır (...)” (bk. Risale, s. 186-196).
3.   Ahmed.V, 200,201,202, 208, 209.
4.   Abdurrezzâk, Musannef, IX, 406; İbn Ebî Şeybe, Musarmef, VI, 280; İbn Mâce, Diyât 14.
5.   Ayrıca bk. Risale, s. 64 vd.
« Son Düzenleme: Mayıs 08, 2018, 04:09:00 ÖS Gönderen: Ebu Taha bin Mahmud »


 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20